9. Wesołe ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenia oddechowe

 

Ćwiczenia oddechowe mają na celu pogłębienie oddechu, wydłużenie fazy wydechowej, rozruszanie przepony, a także zapobieganie arytmii oddechowej. są one koniecznym elementem terapii logopedycznej i powinny być wykonywane precyzyjnie, dokładnie i bez pośpiechu

Kilka ogólnych informacji:

  • dziecko powinno wdychać powietrze przez nos, a wydychać przez usta- taki tor oddechowy zapewni prawidłowy rozwój i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego
  • dzieci, które oddychają  przez usta, mają je cały czas otwarte powinny zostać zapisane na konsultację laryngologiczną
  • warto również obserwować sposób oddychania podczas snu
  • artykulacja powinna odbywać się na wydechu, pamiętajmy : mówimy na wydychanym strumieniu powietrza!!!
  • dziecko nie powinno wykonywać ćwiczeń, gdy ma katar, niedrożny nos, jest przeziębione
  • przedłużanie wydechu nie powinno być zbyt długie, gdyż może opróżnić płuca z tzw. „powietrza zapasowego” co może doprowadzić do zawrotów głowy

Stosując ćwiczenia oddechowe dzieci uczą się właściwej regulacji wdechu i wydechu w czasie mówienia. Szczególną trudność sprawia dziecku właściwe gospodarowanie powietrzem, np. w czasie wygłaszania wiersza lub w czasie napięcia nerwowego. Wówczas pojawiają się nienormalne artykulacje na wdechu.

 

v Zabawy z rurką, słomką:

-         „Burza w szklance wody”. Zanurzamy słomkę w wodzie i dmuchamy mocno, lekko wywołując bąbelki,

-         słomkę wkładamy do szklanki i nie dotykając jej powierzchni, wydmuchujemy w wodzie „dołek”,

-         dmuchamy na zmianę: długo – krótko – jak najdłużej, słabo – mocno – bardzo mocno – gotuje się i kipi!

-    Rurka może służyć do chwytania (przyciągania na wdechu) różnych lekkich przedmiotów: papierków, gąbki, waty albo ich wydmuchiwania (na wydechu).

  • Kto dmuchnie dalej?
  • Kto mocniej?
  • Kto szybciej?
  • Kto trafi do celu?

v Dmuchamy na paski papieru, kulki waty lub papierowe postacie umocowane na nitkach.

v Bawimy się z płomieniem świecy: zawsze w obecności dorosłych!!!

-         dmuchamy leciutko, aby płomień drgał, ale nie zgasł,

-         dmuchamy tak, aby drgał rytmicznie (kontrolowany wydech) i nie gasł,

-         staramy się zdmuchnąć płomień z dużej odległości,

-         zdmuchujemy z dużą siłą z bliska,

-         zdmuchujemy kilka świeczek jednocześnie.

v Zabawy z piłeczką styropianową .Przedmiot kładziemy na środku stolika. Po obu stronach siedzą: logopeda i dziecko w takiej pozycji, by mieli usta na poziomie powierzchni stolika i:

-         lekko dmuchamy na piłeczkę, tak by przechodziła „piechotą” przez stolik od dziecka do logopedy,

-         dmuchamy na piłkę silnie, starając się wbić „gola” przeciwnikowi,

-         staramy się wbić gola w bramkę zbudowaną z klocków (bramka może być jedna, ustawiona na środku stołu lub kilka w różnych miejscach.

v Dmuchamy na wiatraczki duże i małe.

v Nadmuchiwanie baloników

v Zabawa bańkami mydlanymi

v Wydmuchujemy  w górę waciki, piórka: Kto wyżej? Kto utrzyma dłużej wacik, piórko w górze?

v Zabawa w naśladowanie śmiechu różnych osób:

-         Jak śmieje się pan? Ho –ho –ho...

-         Jak śmieje się pani? Ha – ha - ha...

-         Jak śmieje się dziecko? Hi – hi – hi ...

-         Jak śmieje się staruszka/ he – he – he ...

-         Jak śmiejemy się wesoło?

-         Jak śmiejemy się cicho?

-         Jak śmiejemy się smutno?

-         Jak śmiejemy się tłumiąc śmiech?

Do kolejnych intonacji dołączamy odpowiednią mimikę twarzy.

v Huśtamy ulubioną zabawkę. Dziecko leży na podłodze, ma zabawkę ułożoną na brzuchu. Huśta ją przy pomocy oddechu. Aby zabawka nie spadła, oddech musi być wolny i równy.