11.Przesiewowe badania logopedyczne

Na początku każdego roku szkolnego w naszej szkole są przeprowadzane logopedyczne badania przesiewowe.
Służą one “wyłowieniu” tych dzieci, które mają różnego rodzaju trudności z mową i artykulacją.

Badania przesiewowe:

  • pomagają dokonać oceny mowy u wszystkich dzieci uczęszczających
    do placówki,
  • ocenić postępy dzieci, które uczestniczyły w poprzednim roku szkolnym
    w zajęciach logopedycznych,
  • stanowią podstawę do zakwalifikowania na zajęcia logopedyczne dzieci, które wcześniej nie były objęte wsparciem logopedycznym,
  • niejednokrotnie są przyczyną zorganizowania logopedycznych konsultacji
    z rodzicami, które uświadamiają rodzicom znaczenie trudności dziecka.

Jak wygląda badanie przesiewowe?

Logopeda indywidualnie bada rozumienie i nadawanie mowy. Poziom badania powinien być dostosowany do norm rozwojowych dzieci. Zazwyczaj logopedyczne badanie przesiewowe obejmuje:

  • badanie rozumienia mowy,
  • badanie opowiadania (konstruowanie zdań, gramatyka),
  • badanie artykulacji,
  • badanie sprawności narządów artykulacyjnych (w tym sprawność języka
    i warg, ocenę wędzidełka podjęzykowego),
  • ocenę toru oddechowego.

Rodzice uczniów klasy 1 otrzymają informację o planowanym badaniu przesiewowym, a później o jego wyniku.

Informacje zwrotne

Rodzice dowiedzą się (otrzymując odpowiednie zaświadczenie lub w czasie indywidualnych konsultacji), czy dziecko ma trudności z jakimkolwiek
z badanych obszarów, czy konieczne są konsultacje z innymi specjalistami
(np. ortodonta, laryngolog) i czy dziecko zostało zakwalifikowane na zajęcia logopedyczne w szkole.

                                                        szkolny logopeda mgr Małgorzata Dobrzyńska