11.Przesiewowe badania logopedyczne
Na początku każdego roku szkolnego w naszej szkole są przeprowadzane logopedyczne badania przesiewowe.
Służą one “wyłowieniu” tych dzieci, które mają różnego rodzaju trudności z mową i artykulacją.
Badania przesiewowe:
- pomagają dokonać oceny mowy u wszystkich dzieci uczęszczających
do placówki, - ocenić postępy dzieci, które uczestniczyły w poprzednim roku szkolnym
w zajęciach logopedycznych, - stanowią podstawę do zakwalifikowania na zajęcia logopedyczne dzieci, które wcześniej nie były objęte wsparciem logopedycznym,
- niejednokrotnie są przyczyną zorganizowania logopedycznych konsultacji
z rodzicami, które uświadamiają rodzicom znaczenie trudności dziecka.
Jak wygląda badanie przesiewowe?
Logopeda indywidualnie bada rozumienie i nadawanie mowy. Poziom badania powinien być dostosowany do norm rozwojowych dzieci. Zazwyczaj logopedyczne badanie przesiewowe obejmuje:
- badanie rozumienia mowy,
- badanie opowiadania (konstruowanie zdań, gramatyka),
- badanie artykulacji,
- badanie sprawności narządów artykulacyjnych (w tym sprawność języka
i warg, ocenę wędzidełka podjęzykowego), - ocenę toru oddechowego.
Rodzice uczniów klasy 1 otrzymają informację o planowanym badaniu przesiewowym, a później o jego wyniku.
Informacje zwrotne
Rodzice dowiedzą się (otrzymując odpowiednie zaświadczenie lub w czasie indywidualnych konsultacji), czy dziecko ma trudności z jakimkolwiek
z badanych obszarów, czy konieczne są konsultacje z innymi specjalistami
(np. ortodonta, laryngolog) i czy dziecko zostało zakwalifikowane na zajęcia logopedyczne w szkole.
szkolny logopeda mgr Małgorzata Dobrzyńska