5. Logopeda radzi

Z cyklu: „Szkolny logopeda radzi…” cz.1

SPRAWNE RĘCE – PIĘKNA MOWA       

W rozwoju dziecka istnieje ścisły związek między sprawnością rąk a mówieniem.

Obszar w mózgu odpowiedzialny za aktywność
i czucie rąk sąsiaduje z rejonem kierującym ruchami narządów mowy. Usprawnianie dłoni
i różnorodne doznania dotykowe pobudzają  w korze mózgowej okolice odpowiedzialne za ręce oraz pośrednio ruchowy ośrodek mowy, a wiec wspomagają rozwój mowy. Precyzyjne ruchy palców współgrają z dokładnością ruchów narządów mowy, czyli piękną i wyrazistą wymową. Zabawy manualne przygotowują do pisania, pomagają też wybrać dominująca rękę. Dzieci, które mają mało sprawne dłonie, długo nie wybierają dominującej ręki, często później i z problemami nabywają mowę.

RODZICU!

  • Zadania dostosuj do możliwości dziecka. Niech będą dla niego dobrą zabawą.
  • Towarzysz dziecku podczas zabaw, by samotnie nie powielało błędów. Jeśli trzeba, pomagaj, np. nakładając własne ręce na jego dłonie. Powtarzajcie ćwiczenia, które sprawiają mu trudność.
  • Szukajcie materiałów w naturalnym środowisku, np. liście itp.
  • Pilnuj, aby dziecko prawidłowo trzymało kredkę, ołówek, kreśliło np. koła z lewej do prawej, a np. „ laseczki” z góry na dół.
  • Po zakończeniu zabawy schowajcie przybory, aby dziecko z przyjemnością do nich wracało.
  • Dziecko może ćwiczyć z różnymi osobami. Im częściej tym bardziej usprawni ręce.

ZROBIĘ TO SAM

Dbaj o to, aby dziecko samodzielnie jadło,
myło się, ubierało. Dzięki tym często wykonywanym czynnościom w naturalny sposób będzie usprawniało ręce.

CODZIENNIE ĆWICZĘ SWOJE DŁONIE
I PALCE

  • Witaj się z dzieckiem przez wzajemne uściśnięcie dłoni. Głaszcz i masuj ręce dziecka – wykorzystuj zabawy paluszkowe( Idzie kominiarz, Tu sroczka..)
  • Wykonujcie wspólne domowe czynności: przypinanie ubrań klamerkami, mycie naczyń gąbką, lepienie pierogów, wałkowanie ciasta, wycieranie szmatkami z wykręcaniem wody.
  • Nawlekajcie na sznurek korale, koła, guziki…
  • Zwijajcie włóczkę , sznurki, druciki w kłębuszki.
  • Gniećcie i drzyjcie gazety.              

 

NASZE WSPÓLNE GRY I ZABAWY

  •    Budujcie wysokie wieże z klocków.
    • Wzajemnie odgadujcie rysowane palcem na plecach wzory ( koło, litera, cyfra..)
    • Wspólnie grajcie w bierki, pchełki, rzucajcie kostką do gry z ruchem przekręcania nadgarstka.
    • Łapcie i rzucajcie piłkę.

Z PLASTYKĄ I TECHNIKĄ

ZA PAN BRAT

  • Rysujcie kredą po tablicy, chodniku, świecą na kartce i malujcie ją później farbami, kredkami ołówkowymi, pastelami. Zwracajcie uwagę, aby dziecko zawsze prawidłowo trzymało kredki.
  • Odwzorowujcie i zamalowujcie dłonie i inne kształty.
  • Bawcie się w  kalkowanie.
  • Zróbcie stemple z ziemniaków.
  • Lepcie z masy solnej, plasteliny, modeliny, piasku kinetycznego.
  • Wyklejajcie z użyciem różnych materiałów
     ( papier, wata, tkanina..)
  • Tnijcie nożyczkami.
  • Składajcie papier: łódkę, czapkę, itp.

 

 

                                     Na podstawie opracowania
                                     dr Iwony Michalak-Widery

           logopeda mgr Małgorzata Dobrzyńska SP Żelazków