5. Logopeda radzi
Z cyklu: „Szkolny logopeda radzi…” cz.1
SPRAWNE RĘCE – PIĘKNA MOWA
W rozwoju dziecka istnieje ścisły związek między sprawnością rąk a mówieniem.
Obszar w mózgu odpowiedzialny za aktywność
i czucie rąk sąsiaduje z rejonem kierującym ruchami narządów mowy. Usprawnianie dłoni
i różnorodne doznania dotykowe pobudzają w korze mózgowej okolice odpowiedzialne za ręce oraz pośrednio ruchowy ośrodek mowy, a wiec wspomagają rozwój mowy. Precyzyjne ruchy palców współgrają z dokładnością ruchów narządów mowy, czyli piękną i wyrazistą wymową. Zabawy manualne przygotowują do pisania, pomagają też wybrać dominująca rękę. Dzieci, które mają mało sprawne dłonie, długo nie wybierają dominującej ręki, często później i z problemami nabywają mowę.
RODZICU!
- Zadania dostosuj do możliwości dziecka. Niech będą dla niego dobrą zabawą.
- Towarzysz dziecku podczas zabaw, by samotnie nie powielało błędów. Jeśli trzeba, pomagaj, np. nakładając własne ręce na jego dłonie. Powtarzajcie ćwiczenia, które sprawiają mu trudność.
- Szukajcie materiałów w naturalnym środowisku, np. liście itp.
- Pilnuj, aby dziecko prawidłowo trzymało kredkę, ołówek, kreśliło np. koła z lewej do prawej, a np. „ laseczki” z góry na dół.
- Po zakończeniu zabawy schowajcie przybory, aby dziecko z przyjemnością do nich wracało.
- Dziecko może ćwiczyć z różnymi osobami. Im częściej tym bardziej usprawni ręce.
ZROBIĘ TO SAM
Dbaj o to, aby dziecko samodzielnie jadło,
myło się, ubierało. Dzięki tym często wykonywanym czynnościom w naturalny sposób będzie usprawniało ręce.
CODZIENNIE ĆWICZĘ SWOJE DŁONIE
I PALCE
- Witaj się z dzieckiem przez wzajemne uściśnięcie dłoni. Głaszcz i masuj ręce dziecka – wykorzystuj zabawy paluszkowe( Idzie kominiarz, Tu sroczka..)
- Wykonujcie wspólne domowe czynności: przypinanie ubrań klamerkami, mycie naczyń gąbką, lepienie pierogów, wałkowanie ciasta, wycieranie szmatkami z wykręcaniem wody.
- Nawlekajcie na sznurek korale, koła, guziki…
- Zwijajcie włóczkę , sznurki, druciki w kłębuszki.
- Gniećcie i drzyjcie gazety.
NASZE WSPÓLNE GRY I ZABAWY
- Budujcie wysokie wieże z klocków.
- Wzajemnie odgadujcie rysowane palcem na plecach wzory ( koło, litera, cyfra..)
- Wspólnie grajcie w bierki, pchełki, rzucajcie kostką do gry z ruchem przekręcania nadgarstka.
- Łapcie i rzucajcie piłkę.
Z PLASTYKĄ I TECHNIKĄ
ZA PAN BRAT
- Rysujcie kredą po tablicy, chodniku, świecą na kartce i malujcie ją później farbami, kredkami ołówkowymi, pastelami. Zwracajcie uwagę, aby dziecko zawsze prawidłowo trzymało kredki.
- Odwzorowujcie i zamalowujcie dłonie i inne kształty.
- Bawcie się w kalkowanie.
- Zróbcie stemple z ziemniaków.
- Lepcie z masy solnej, plasteliny, modeliny, piasku kinetycznego.
- Wyklejajcie z użyciem różnych materiałów
( papier, wata, tkanina..) - Tnijcie nożyczkami.
- Składajcie papier: łódkę, czapkę, itp.
Na podstawie opracowania
dr Iwony Michalak-Widery
logopeda mgr Małgorzata Dobrzyńska SP Żelazków